Najnowsze wiadomości

7 grudnia 2022 21:55

Zaplecze w SEO – klucz do sukcesu.



Zaplecze SEO to niezmiennie od lat jedno z kluczowych narzędzi wykorzystywanych w procesie pozycjonowania stron internetowych. W artykule odkrywamy tajniki budowania zaplecza SEO.

SEO (Search Engine Optimization)

Pozycjonowanie to budowa zaufania wyszukiwarki do konkretnej stron internetowej. Strona ciesząca się wysokim zaufaniem i pozytywną reputacją ma szansę na dobrą widoczność w wyszukiwarce, czyli stałą obecność w TOP3 na frazy związane z profilem działalności firmy. Regularne pojawianie się na czołowych pozycjach jest istotne z punktu widzenia sprzedaży. Z badań wynika, że ok 90% użytkowników klika pierwszy link. Im większy ruch na stronie, tym wyższy współczynnik konwersji. To przypomina choćby sytuację w sporcie, gdzie najlepszy zawodnik w drużynie czy rankingu zarabia wielokrotnie więcej od kolejnego członka drużyny pod względem wartości. Zresztą z zasadą „zwycięzca bierze wszystko” można się spotkać w wielu dziedzinach życia społecznego.

Pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa operacja, ponieważ nikt i nic nie może nam zagwarantować stałej obecności w TOP3. Google dążąc do poprawy jakości świadczonych usług, co jakiś czas aktualizuje algorytm wyszukiwarki. Okresowe modyfikacje nie ograniczają się tylko do działań mających na celu wyeliminowanie patologii (Black Hat SEO), często związane są ze zmianą wartości czynników rankingowych, jedne tracą na znaczeniu, inne zaś zyskują (to implikuje konieczność nieustannej zmiany w arsenale narzędzi SEO).  Jednak niezmiennie od lat istotnym czynnikiem rankingowym (według Google obecnie jednym z trzech najważniejszych) jest profil linków przychodzących. Z tą różnicą, że dzisiaj bardziej niż ilość, jak to bywało wcześniej, liczy się jakość odnośników. Google każdy link do naszej strony traktuje, jako rekomendację. Im jest ich więcej, tym lepiej. Wysokiej jakości profil linków, to znaczy pochodzących ze stron o uznanej reputacji w sieci i tematycznie powiązanych z profilem naszej działalności to jeden z kluczowych czynników decydujących o pozycji strony w rankingu wyszukiwania. Duża rola tego czynnika sprawia, że działania mające na celu pozyskanie wartościowych linków stanowią rdzeń działań w zakresie SEO.

Kuchnia SEO

O ile potencjalni klienci nie muszą znać tajników pozycjonowania, to wypadałoby, aby przedsiębiorcy znali ogólne zasady rządzące tą dziedziną marketingu online. Jednym z ważniejszych działań w tym zakresie jest budowa bazy linków przychodzących do pozycjonowanej strony. W początkowej fazie rozwoju SEO, gdy jakość linków nie miała jeszcze takiego znaczenia, specjaliści od pozycjonowania poszukiwali linków praktycznie wszędzie, w większości przypadków jednak pochodziły one z darmowych stron słabej jakości zbudowanych na szybko we własnym zakresie – (tzw. zaplecze, którego trzonem były katalogi firm czy portale typu presell pages). Rzadko kiedy firmy decydowały się na komercyjne linki z branżowych serwisów czy ogólnopolskich portali. Od kiedy jednak jakość linków zaczęła być traktowana priorytetowo, a na dodatek Google zakazało kupowania linków, strategia specjalistów w tym zakresie musiała ulec zmianie. Stare zaplecze musiało odejść do lamusa. Obecnie firmy mogą zdobywać linki poprzez wymianę barterową (w poszukiwaniu wartościowych treści, serwisy w zamian za ciekawy artykuł godzą się na publikację linku do strony firmy) lub z własnego zaplecza, ale już tworzonego według nowych zasad.

Zaplecze SEO - korzyści

Zaplecze SEO to po prostu zbiór różnego rodzaju tematycznych stron internetowych (serwisy branżowe, blogi, logi itp.), stworzonych w celu publikacji odnośników zwrotnych do pozycjonowanej strony. Strony zapleczowe w praktyce tak naprawdę nie różnią się od innych witryn, zresztą takie jest założenie. Zarówno wyszukiwarka, jak i użytkownicy mają mieć wrażenie, że to pełnoprawne serwisy zawierające wartościowe treści. Oczywiście nie da się uwieść ekspertów ds. SEO, oni szybko się zorientują, choćby było to najlepsze zaplecze, że strony powstały głównie z myślą o wsparciu marketingowym głównej witryny firmowej.

Liczba stron w tym zakresie zależy od wielkości pozycjonowanego serwisu i konkretnych potrzeb firmy. Posiadanie własnego zaplecza to sine qua non powodzenia w SEO. Zapewnia szereg korzyści:

  • oszczędność środków – budowa bazy linków w oparciu o własne strony to zdecydowanie tańsze przedsięwzięcie niż publikowanie linków na zewnętrznych serwisach.
  • wygoda – własne zaplecze znacznie poprawa komfort pracy specjalistom od pozycjonowania, nie muszą oni tracić czasu na pertraktacje z portalami w sprawie publikacji odnośników.
  • czas – budowa bazy linków z pomocą własnego zaplecza pozwala zaoszczędzić czas, a co za tym i idzie, i środki. Firma nie musi czekać na publikację linku (serwisy mają swoje założenia strategiczne co do publikacji zewnętrznych materiałów), na jednym ze swoich serwisów może to zrobić szybko i prosto w każdej chwili.
  • Pełna kontrola – własne zaplecze daje możliwość pełnej kontroli nad procesem link buidlingu. Firma, zdając się na pomoc partnerów, musi się liczyć z pewnymi ograniczeniami redakcyjnymi (długość artykułu, forma tekstu, ilość linków itp.).

Budowa zaplecza SEO

Budowa zaplecza, podobnie jak i sam proces pozycjonowania, to nie jest jednorazowa operacja, tylko proces. Skuteczne zaplecze jest zawsze trochę in statu nascendi. Strony tworzące zaplecze wymagają nieustannego dostosowywania do zachodzących zmian, nie tylko do nowych wytycznych Google, ale także oczekiwań użytkowników, a nawet trendów w zakresie web design. Linki z danej strony będą miały tym większą moc dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania, im będzie ona częściej odwiedzana i ceniona w sieci. A to może nam zagwarantować atrakcyjna szata graficzna strony i ciekawa zawartość. Wielkość zaplecza będzie zdeterminowana wieloma czynnikami, nie tylko jej aktualną pozycją w rankingu, ale także ilością podstron. Wszystko to są kwestie indywidualne, które należy poddać profesjonalnej ocenie. Niewielkie zaplecze, składające się z kilku stron można „postawić” samodzielnie. Wystarczy trzymać się kilku zasad.

  1. Zakres tematyczny – dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania największe znaczenie mają linki pochodzące z witryn tematycznie powiązanych z profilem działalności firmy. Dla sklepu internetowego ze środkami do auto detailingu najcenniejsze będą odnośniki ze stron o tematyce motoryzacyjnej. Publikując tam linki, można nie tylko wzmocnić widoczność strony w Google, ale także przyciągnąć uwagę jego czytelników (to jeden ze skuteczniejszych sposobów generowania ruchu na stronie). Ustal tematykę i zakreśl granice merytoryczne tekstów na stronach mających tworzyć zaplecze SEO.
  2. Słowa kluczowe – strony zapleczowe powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i potrzeb użytkowników. Po wyznaczeniu zakresu tematycznego stron należy zakreślić zbiór fraz związanych z danym tematem i najczęściej używanych przez internautów. Konkurencyjność fraz można sprawdzić w jednym z wielu narzędzi przeznaczonych do projektowania kampanii AdWords. Wybrane frazy powinny znaleźć się treściach publikowanych na stronie, to zapewni nam nie tylko wsparcie w procesie SEO, ale także wygeneruje ruch organiczny.
  3. Domena – strony tworzące zaplecze powinny bardziej imitować, niż tylko symulować standardowe serwisy branżowe, dlatego ich adresy internetowe powinny nie tylko nawiązywać do zakresu tematycznego pozycjonowanej strony, ale także przyciągać uwagę internautów.
  4. Wartościowe treści – stron zapleczowych, jeśli mają spełnić swoje zadanie w procesie pozycjonowania, nie można traktować po macoszemu i zapychać ich artykułami drugiej czy trzeciej kategorii (czy o zgrozo czasem tekstami tzw. synonimicznymi). Bez wartościowych treści strona nie zyska uznania zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników. Stanie się kolejną stroną zaśmiecającą galaktykę Internetu. Odbiorcy, podobnie jak wyszukiwarka, są w stanie szybko polubić tylko te strony, na których znajdą publikowane regularnie wartościowe treści. Użytkownik, zaglądając ponownie do serwisu, jeśli nie zobaczy nic nowego, to szybko wyjdzie i zapomni o nim. Także Google nie będzie usatysfakcjonowane brakiem nowych treści. Ponadto trzeba pamiętać, że od kilku lat Google prowadzi już krucjatę w sieci pod hasłem „content ist king” i coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem jakości treści, choćby za sprawą takich narzędzi jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja. Warto także pamiętać, że liczy się nie tylko merytoryczna strona artykułów, ale także ich forma. Powinna być przyjazna nie tylko wyszukiwarkom, ale także, a może głównie, odbiorcom.
  5. Promocja zaplecza – liczba odwiedzin to dla Google istotny czynnik rankingowy, brany pod uwagę przy ocenie wartości strony dla potencjalnego użytkownika wyszukiwarki. Oczywiście im popularniejszy serwis, tym lepiej, dlatego warto zrobić wszystko, aby przyciągnąć uwagę jak największej grupy odbiorców. Nierzadko nie wystarczy tylko promocja w social media (każda strona zapleczowa powinna mieć swój fanpage na najważniejszych z punktu widzenia klienta serwisach, na których będą anonsowane nowe treści), czasem konieczne będą działania SEO wobec stron zapleczowych.

Podsumowanie

Tak jak trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek sklepu czy zakładu bez zaplecza (technicznego, magazynowego, serwisowego, sanitarnego, socjalnego itp.), tak też trudno myśleć o skutecznym procesie pozycjonowania bez zaplecza SEO. Własne zaplecze to chyba najbardziej efektywny sposób na zbudowanie wysokiej jakości profilu linków. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę fakt, że na zapleczu można zarobić (reklamy, programy partnerskie itp.), to wydaje się, że to jedna z lepszych inwestycji w marketingu online.