2020 - Rewolucja na Instagramie
8 kwi 2020 - Poznaj siłę marketingu w biznesie - Wyłącznie merytoryczne porady
10 listopada 2024 5:15
Optymalny wybór słów kluczowych to sine qua non do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu strony internetowej. Co to są słowa kluczowe, jak wybrać frazy, aby witryna regularnie była wyświetlana na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google na zapytania związana z profilem naszej działalności - na te i inne pytania z tym związane staramy się odpowiedzieć w tekście.
Zwrot „słowa kluczowe” (keywords) to jeden z najważniejszych terminów w dziedzinie marketingu internetowego, jakim jest pozycjonowanie (SEO). Słowa kluczowe to pojedyncze wyrazy lub zwroty, których użytkownicy wykorzystują do poszukiwania konkretnych informacji w Internecie. Słowa kluczowe to po prostu zapytania zadawane wyszukiwarce. Z punktu widzenia administratora firmowej witryny, to frazy charakterystyczne dla profilu prowadzonej działalności. Istota problemu określenia słów kluczowych w procesie SEO tak naprawdę sprowadza się do wyboru tych słów, których najczęściej używają internauci przy poszukiwaniu oferowanych przez naszą firmą towarów czy usług. Każda firma oferująca dany typ produktów czy usług chce regularnie zajmować czołowe pozycje w wynikach na te frazy. Wiadomo przecież, że im wyższa pozycja w rankingu, tym większa liczba klientów. I tak w przypadku zakładu specjalizującego się w wulkanizacji opon, do charakterystycznych fraz określających typ wykonywanych usług można zaliczyć takie jak „wulkanizacja”, „wulkanizacja na ciepło”, „wulkanizacja na zimno”, „naprawa opon”, „wymiana opon” czy „klejenie opon”. Problem będzie się sprowadzał do wyboru słowa kluczowego lub kilku słów, których najczęściej używają internauci.
Wybór słów kluczowych to strategiczne przedsięwzięcie w procesie pozycjonowania. W praktyce można wyróżnić kilka najważniejszych typów słów kluczowych:
- brandowe (słowem kluczowym jest nazwa firmy),
- produktowe (nazwy produktów)
- ogólne (słowa ogólnie opisujące asortyment oferowanych towarów, np. „opony”)
- long – tail (tzn. długie ogony, frazy opisujące precyzyjnie zakres świadczonych usług lub sprzedawanych produktów, np. „opony do pojazdów specjalnych”).
- lokalne lub ogólnopolskie,
- personalne (imię i nazwisko, najczęściej tego rodzaju fraz używają ludzie, gdy chcą się czegoś dowiedzieć o konkretnej osobie).
- okolicznościowe (frazy wykorzystywane w związku z jakimś wydarzeniem czy świętem).
- zapytania („jak sprawdzić datę produkcji opony?”)
Wybór słów kluczowych powinien wynikać z przyjętej strategii pozycjonowania. Najczęściej celem działań z zakresu pozycjonowania jest pozyskanie nowych klientów. W tym przypadku optymalna taktyka będzie polegała na wyborze fraz, które przy najmniejszych nakładach finansowych pozwolą nam pozyskać jak największą grupę klientów. Trzeba pamiętać, że każda pozycjonowana fraza to dodatkowy wydatek. Nie ma sensu płacić za frazy, których nie używają internauci (niski poziom wyszukiwań), a co za tym idzie, nie przyczynią się do zwiększenia zysków firmy. Jednakże trzeba pamiętać, że w większości przypadków, frazy cieszące się popularnością (wysoki poziom wyszukiwania) będą implikowały duże koszty wejścia do czołówki rankingu (np. „kredyty hipoteczne”). Wybór słów kluczowych to niełatwa sprawa, warto trzymać się pewnych zasad i unikać podstawowych błędów. Trzy najważniejsze:
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
W sieci można znaleźć wiele narzędzie, zarówno płatnych, jak i darmowych, wspomagających proces wyboru słów kluczowych. Do najlepszych i najczęściej wykorzystywanych należą:
Bardzo często się słyszy, że pewne frazy są łatwe do pozycjonowania, a niektóre z uwagi na dużą konkurencję wymagają ponadstandardowych nakładów pracy. Na ten stan rzeczy wpływa wiele czynników:
Jeśli chodzi o badanie konkurencyjności słów kluczowych, to nie ma tutaj jednej metody. Każda Agencja SEO ma swój własny sposób w tym zakresie. Niezależnie jednak od indywidualnych preferencji, warto uwzględnić takie czynniki, jak:
Jeśli chcemy wypozycjonować jakąś witrynę na konkretne słowa kluczowe, to oczywiście muszą one znaleźć się w dostępnych tam treściach. Tylko w ten sposób wyszukiwarka Google będzie mogła skojarzyć naszą witrynę z zapytaniem. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie wyszukiwarka dzięki wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań (sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe itp.) potrafi o wiele szybciej i dokładniej ocenić przydatność strony dla użytkownika, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Między innymi potrafi odczytać kontekst zastosowanych słów kluczowych oraz odkodować poprawne ich synonimy. Niezależnie jednak od zaawansowania technicznego wyszukiwarki, należy słowa kluczowe zawrzeć na stronie w następujących miejscach:
Dobra widoczność w wyszukiwarce Google to najlepsza droga do zwiększenia sprzedaży. W Polsce z tej wyszukiwarki korzysta ponad 90 procent użytkowników. To oni przy pomocy słów kluczowych codziennie poszukują nie tylko informacji dotyczących aktualnych wydarzeń, ale także produktów i usług. Optymalną ekspozycję witryny w wynikach wyszukiwania może nam zapewnić poprawna optymalizacja pod kątem fraz. Odpowiednio dobrane słowa kluczowa zamieszczone na stronie pozwolą na:
- zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania,
- wzrost ruchu na stronie,
- wzrost rozpoznawalności marki,
- wykreowanie pożądanego wizerunku (np. specjalisty w danej dziedzinie),
- zwiększenie nie tylko liczby zapytań ofertowych, ale także klientów (wzrost konwersji).
Wybór pozycjonowanych fraz to kluczowe przedsięwzięcie w działaniach SEO, decydujące tak naprawdę o sukcesie. Od wyboru słów się zaczyna i kończy cały proces (analiza pozycji na poszczególne frazy, wielkość generowanego ruchu, poziom konwersji itp.). Przy wyborze słów kluczowych warto kierować się nie tylko intuicją społeczną, ale także twardymi danymi uzyskanymi przy pomocy profesjonalnych aplikacji.
© Copyright Biznes Monitor. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.