Najnowsze wiadomości

29 marca 2024 8:11

Jak zwiększyć świadomość marki w social media?



Klienci lubią sięgać po marki znane i lubiane, dlatego wysoka rozpoznawalność marki na rynku to marzenie każdego przedsiębiorcy. Zobacz, jak zwiększyć świadomość marki przy pomocy mediów społecznościowych.

Świadomość marki – co to jest?

W psychologii świadomość określana jest, jako pewien stan, w którym jednostka zdaje sobie sprawę ze zjawisk zewnętrznych, takich jak własne procesy myślowe oraz zjawisk zachodzących w środowisku zewnętrznym i jest w stanie na nie reagować. Świadomość marki to nic innego jak rozpoznawalność marki na rynku wśród klientów. W praktyce to miernik znajomości marki, który mierzy się głównie drogą badań jakościowych. W teorii najważniejsze wskaźniki świadomości marki to:

  • Świadomość spontaniczna - odbiorcy są w stanie podać nazwę marki bez żadnych podpowiedzi.
  • Świadomość wspomagana - odbiorca deklaruje znajomość marki po jej odczytaniu przez badającego.
  • Świadomość TOM (ang. Top of Mind) - pierwsza marka, która przychodzi odbiorcom natychmiast na myśl.

Wysoka świadomość marki to klucz do sukcesu, dlatego każdy przedsiębiorca robi wszystko (no może większość) robi wszystko, aby jego marka było szybko rozpoznawana i dobrze zapamiętywana. Trzeba jednakże pamiętać, że budowanie świadomości marki to proces długofalowy. Wśród najczęściej stosowanych narzędzi w brandingu można wymienić:

  • Nazwa marki
  • Logo marki
  • Hasło reklamowe
  • Adres strony internetowej
  • Corporate identity
  • Content Marketing
  • Social Media

Spójność przekazu można osiągnąć, stosując wszystkie te sposoby łącznie, są one względem siebie komplementarne. Ponadto we wszystkich kanałach marka musi mówić jednym głosem, to sine quo non sukcesy w zakresie zwiększenia świadomości marki wśród klientów.

Rozpoznawalna marka – korzyści

W dobie ogromnej konkurencji, gdzie większość produktów tylko nieznacznie różni się od siebie pod względem technologii i designu (np. smart fony), na sukces mogą liczyć tylko rozpoznawalne marki. Odpowiednio wykreowana marka daje firmie wymierne korzyści:

  • Możliwość odróżnienia się od konkurencji,
  • Możliwość zaistnienia w pamięci klientów,
  • Wyższe marże (mocna marka może sobie pozwolić na wyższe ceny),
  • Większy zasięg oferty,
  • Prestiż i reputacja na rynku,
  • Wyższa wartość firmy (np. Apple).

Świadomość marki określa jej wyobrażenie w umysłach klientów. Obecnie najlepszym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki jest odpowiednia komunikacja w mediach społecznościowych.

Social media – 4 sposoby na zwiększenie świadomości marki

Dla dużej populacji na świecie, media społecznościowe są jedynym źródłem informacji, nie tylko o świecie, ale także o markach. Wiele osób z pewnym markami „spotkała” się po raz pierwszy właśnie na jednej z platform społecznościowych. Przy odpowiednio prowadzonej komunikacji  w social media można sprawić, że marka będzie szybko rozpoznawana i mocno zapamiętywana. A na tym właśnie zależy dzisiaj każdej firmie, która chce wieść prym na rynku.

  1. Emocje – obecnie na największy sukces finansowy mogą liczyć marki, którym uda się wytworzyć emocjonalną więź z klientami. Marka ma być jak klub piłkarski, który bezgranicznie kochają kibice. Ludzie mają sięgać po produkty danej marki, nie jako bezmyślni konsumenci, ale zaangażowani emocjonalnie klienci. Marka ma zaspokajać nie tylko potrzeby materialne, ale także duchowe (np. Apple). Najskuteczniej wywołać emocje poprzez opowiadanie historii. Nic nie zostaje w pamięci na dłużej jak ekscytująca i wywołująca emocje historia. Kluczem do sukcesu jest odnalezienie takich emocji (oraz poziomu ich dawkowania), które będą odpowiadały naszej grupie docelowej. Social media oferują w zakresie storytellingu ogromne możliwości, od krótkich historii prezentowanych w kolejnych postach po fotoreportaże, a skończywszy na filmach czy relacjach video na żywo. Choć tworzenie ciekawych narracji związanych z marką nie jest rzeczą łatwą, to jednak wartą wysiłku.
  2. Dialog – istotą mediów społecznościowych jest wzajemna komunikacja, dlatego marki nie mogą się ograniczać tylko do publikowania komunikatów reklamowych. Te, które chcą być rozpoznawane i zapamiętane na dłużej, muszą prowadzić z klientami wzajemny i otwarty dialog. Social media w tym zakresie oferują szerokie możliwości, od obsługi klienta, poprzez możliwość odpowiadania na aktualne pytania, a skończywszy na rozwiązywaniu problemów i ustosunkowywaniu się do komentarzy, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Skłonność do dialogu daje poczucie otwartości, klienci czują, że marka nie zamyka się, nie ma żadnych tajemnic. Ta dostępność jest istotnym elementem wizerunku nowoczesnej marki.
  3. Współpraca – gotowość i chęć do współpracy to kolejny czynnik prowadzący do zwiększenia rozpoznawalności marki. W komunikacji w social media warto skorzystać z pomocy osób wpływowych, influencerów, którzy mają duży zasięg oddziaływania. Wykorzystanie ich popularności to obecnie jeden ze skuteczniejszych sposobów na zwiększenie rozpoznawalności marki, nie tylko w sieci. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest wybór odpowiednich ambasadorów marki, którzy będą mówili o marce w social media.
  4. Reakcja – według wielu badań, potrzeba co najmniej kilku reakcji (5-7), aby klient zapamiętał markę. W social media można to osiągnąć poprzez publikowanie wiadomości angażujących do udostępniania, komentowania i wyrażania opinii. W tym zakresie najlepiej sprawdzą się posty poruszające aktualne tematy, wywołujące pozytywne emocje i oferujące praktyczną wartość dodaną. Treści generowane przez użytkowników to dzisiaj najbardziej pożądana rzecz w mediach społecznościowych. Im więcej interakcji z profilem, tym większa widoczność marki w serwisie (np. na Instagramie, algorytm posty mające dużo komentarzy i wyświetleń, pokazuje częściej w zakładce wyszukiwania na samej górze strony), a co za tym idzie i rozpoznawalność wśród użytkowników.

Podsumowanie

Social media, z racji popularności i wszechstronnych możliwości, to obecnie jeden z najskuteczniejszych kanałów marketingowych, szczególnie w zakresie zwiększenia rozpoznawalności marki na rynku. A w dobie dużej konkurencji, znana marka to klucz do sukcesu. Znane marki są częściej wybierane przez klientów, a ponadto ich producenci mogą liczyć na wyższe marże. Nie czekaj, aż konkurencja cię uprzedzi, zadbaj, aby to właśnie Twoja marka była najbardziej znana.