Najnowsze wiadomości

3 października 2024 17:55

Działania marketingowe online – jak uzyskać efekt synergii?



Arsenał działań marketingowych online jest bardzo bogaty, prowadzenie ich w sposób kompleksowy pozwala nie tylko zwiększyć widoczność firmy w sieci, ale także dotrzeć, dzięki komunikacji w wielu kanałach, do różnorodnej grupy odbiorców. Zobacz, jakie działania marketingowe online prowadzić równocześnie, aby osiągnąć pożądany efekt synergii?

Działania marketingowe – efekt synergii

Efekt synergii (z greckiego „syn” oznaczające „razem”, oraz „ergon” – dzieło, działanie) to proces polegający na równoczesnym wprowadzaniu dwóch lub więcej działań, których łączny efekt będzie większy od efektu, gdybyśmy te działania wprowadzali pojedynczo jedno po drugim (powszechnie efekt synergii obrazowo przedstawia się w formie działania matematycznego 1+1+1=4). W biznesie wiele strategii jest tak projektowanych, aby osiągnąć efekt synergii. Nie inaczej jest także w marketingu. Optymalna strategia marketingowa opierająca się na efekcie synergii zapewnia firmom szereg korzyści:

  • Oszczędność- optymalizacja budżetu marketingowego,
  • Efektywność – możliwość dotarcia w jednym czasie do różnorodnej grupy odbiorców
  • Optymalizacja – optymalne wykorzystanie dostępnych środków i wiedzy,
  • Kompleksowość – możliwość umiejętnego połączenia technologii z narzędziami marketingowymi.

Firmy starają się coraz częściej łączyć działania marketingowe w celu osiągnięcia efektu synergii. Przy tego rodzaju strategii można zyskać pożądany efekt przy wykorzystaniu niewspółmiernie niższych nakładów, niż gdybyśmy chcieli uzyskać podobny, prowadząc tego rodzaju działania pojedynczo.

Optymalna strategia online

Firmy mają do dyspozycji w Internecie szeroki arsenał środków marketingowych. Wybór ma zawsze wymiar strategiczny. Wydaje się jednak, że optymalna strategia marketingowa onlina, dzięki której można uzyskać efekt synergii, powinna się opierać na triadzie: SEO, Content Marketing i Social Media (w przypadku rozruchu firmy należy dołączyć do tego zestawu linki sponsorowane wyświetlane w systemie AdWords, które można potraktować, jako wzmocnienie działań za zakresu pozycjonowania – to najlepszy sposób na szybki rozruch i zdobycie pierwszych klientów). Taką zintegrowaną strategię, z uwagi na wiele zalet, stara się ostatnio wprowadzać wiele firm. Nie dość, że efekt jaki można osiągnąć przy pomocy jednoczesnego zaimplementowania tych działań, będzie większy od pojedynczego ich wprowadzania w różnym czasie, to trudno sobie wyobrazić działania z zakresu pozycjonowania bez wsparcia marketingu treści czy komunikacji w mediach społecznościowych. Wszystkie te działania są względem siebie komplementarne, to znaczy się wzajemnie uzupełniają i dopełniają.

SEO i Content Marketing

Działania z zakresu pozycjonowania i marketingu treści niewątpliwe warto łączyć. Trudno liczyć na sukces w obszarze SEO bez wartościowych treści, podobnie jak liczyć na powodzenie w marketingu treści bez pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce. Celem działań z zakresu SEO jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe, mniej lub bardziej związane z profilem działalności firmy. Obecnie najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce, obok optymalizacji kodu HTML, budowy bazy linków zewnętrznych jest publikacja wartościowych treści (filmy video, artykuły eksperckie, poradniki, infografiki, analizy i wyniki badań itp.) zarówno na własnej stronie, jak i innych witrynach (serwisy branżowe, portale ogólnoinformacyjne, blogi poradnikowe itp.). Z kolei content marketing to strategia komunikacyjna polegająca na promowaniu firmy oraz produktów i usług, przy pomocy atrakcyjnych treści. W dobie zmęczenia klasyczną reklamą to chyba najskuteczniejsza strategia marketingowa, nie tylko online. Jednak, aby mogli je odnaleźć nasi odbiorcy, a przyszli klienci, treści muszą być dobrze widoczne w wyszukiwarce. Tę można osiągnąć tylko przy pomocy działań z zakresu pozycjonowania (m.in. optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych, promocja podstrony z artykułem). W zdecydowanej większości przypadków celem zarówno marketingu treści, jak i pozycjonowania jest zdobycie nowych klientów. Zapewne uda nam się ich pozyskać o wiele więcej, na dodatek o wiele szybciej, wykorzystując oba narzędzia jednocześnie, niż mielibyśmy to robić krok po kroku. Zwiększyć efekt synergii można jeszcze poprzez równoczesną, z prowadzonymi działaniami z zakresu marketingu treści i SEO, komunikację w social media.

Social Media

Serwisy społecznościowe, mimo że ich charakter się nieustannie zmienia, tworzą dzisiaj niemal oddzielną sferę Internetu. Dla wielu ludzi to jedyne źródło informacji o świecie i markach. Ich ignorowanie w zintegrowanej strategii marketingowej byłoby dużym błędem. Social media oferują nie tylko szerokie możliwości w zakresie dwustronnej komunikacji z klientami, ale także w zakresie promocji firmy i jej produktów lub usług, strony firmowej oraz treści publikowanych w ramach kontent marketingu. Obecnie każda nowa treść pojawiająca się na stronie promowana jest na firmowych profilach w mediach społecznościowych. To sprawdzony i jeden z najskuteczniejszych sposobów promocji wartościowych treści. Dzięki dużym zasięgom, jakie udało się zbudować markom na Facebooku czy Twitterze, można bardzo szybko dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Social Media mogą także stanowić pośrednie wsparcie w procesie pozycjonowania, są doskonałym instrumentem generowania ruchu na firmowej stronie. A trzeba pamiętać, że liczba odsłon strony wciąż jest znaczącym czynnikiem rankingowym.

Podsumowanie

Kluczem do biznesowego sukcesu w Internecie jest dobra ekspozycja marki w najważniejszych kanałach, z których korzysta nasza grupa docelowa (obecnie żadna nie jest jednorodna i segregowanie jej według poszczególnych kanałów w sieci byłoby błędem). Niewątpliwe do najpopularniejszych platform można zaliczyć wyszukiwarkę, serwisy branżowe oraz społecznościowe. Prowadząc równocześnie działania w tych obszarach z zakresu SEO, kontent marketingu i komunikacji w social media, można zyskać lepszy efekt (efekt synergii), niż działając na tych płaszczyznach pojedynczo bez synchronizacji w różnych odstępach czasowych.