Najnowsze wiadomości

19 kwietnia 2024 12:53

Jak określić wartość linku zwrotnego?



Linki zwrotne niezmiennie od lat stanowią ważny czynnik rankingowy. Jednak link linkowi nierówny. W tekście podpowiadamy, jak określić ich wartość i które są najcenniejsze z punktu widzenia SEO.

Link building – klucz do sukcesu w SEO

Budowa bazy linków to jeden z najważniejszych elementów kampanii SEO. Podobnie jak samo pozycjonowanie, to proces bez końca, a nie jednorazowa operacja. Chcąc być regularnie na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania, należy stale pozyskiwać nowe odnośniki – inaczej nasz constant w tym zakresie szybko wykorzysta konkurencja. Generalna zasada jest prosta, im więcej linków zwrotnych, tym lepiej. Jednak link linkowi nierówny, niektóre mogą przynieść więcej szkody niż wymiernych zysków (łącznie z zawieszeniem czasowym strony w indeksie Google). Obecnie bardziej niż ilość, liczy się jakość. Wartościowy profil linków prowadzących do pozycjonowanej strony to zmartwienie każdego administratora. W praktyce mamy kilka wskaźników określających jakość linków. Najważniejsze z nich to:

  1. Unikalność domeny – podstawowym wskaźnikiem w ocenie wartości linku jest ocena domeny, z której pochodzi. Najbardziej cenione linki w procesie SEO, to, te pochodzące z unikalnych domen. To znaczy z takich, z których dotychczas żaden link nie prowadził do naszej strony. Linki zwrotne przez Google traktowane są jako rekomendacje (zakupowe, kulturalne itp.), dlatego bardziej przekonujące jest, kiedy witryna ma 100 referencji od 100 różnych osób, niż by miała nawet i dwa razy więcej, ale od jednej. Zresztą duża liczba linków z jednego źródła jest bardzo podejrzana, tutaj liczy się dywersyfikacja.
  2. Autorytet domeny (Domain Authority) – to najpopularniejsza w branży SEO (obok takich wskaźników jak Domain Rating firmy Ahrefs czy Authority Score firmy SEMrush w praktyce określających to samo) miara oceny konkurencyjności witryny w wynikach wyszukiwania opracowana przez firmę MOZ. Często porównywana jest do nieco przestarzałego już wskaźnika PageRank opracowanego przez Google. Wracając już do miary DA warto powiedzieć, iż prezentowana jest ona w skali od 1 do 100 – oczywiście im wyższa liczba, tym lepiej. Jeśli ocena domeny jest wysoka, to znaczy, że strona posiada wiele wartościowych linków z witryn cieszących się dobrą reputacją w sieci. Jeśli jest niska, to znaczy, że linków jest nie za wiele, a na dodatek pochodzą z mniejszej liczby unikalnych domen. I choć przez niektórych specjalistów wskaźnik DA określany jest miarą próżności, to warto się nim kierować przy ocenie strony internetowej w kontekście SEO. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie oceny linków przychodzących z domen głównych. Miara ta nie ma charakteru wartościującego, jej celem jest porównanie domen, wskazanie, która domena ma lepszy autorytet. Wartość tego wskaźnika pokazuje kilka narzędzi SEO, do najpopularniejszych można zaliczyć MozBar – rozszerzenie Chrome, Open Site Exproler czy Keyword Explorer.
  3. Wynik spamu (Spame Score) – to kolejny wskaźnik stworzony przez firmę MOZ, dostępny w aplikacji Link Explorer. Wskazuje on procentowo ryzyko otrzymania kary od Google. Ostateczny wynik oblicza algorytm wykorzystujący uczenie maszynowe. Na podstawie danych ze stron zbanowanych lub ukaranych przez wyszukiwarkę system zidentyfikował 27 atrybutów je łączących cech. Program podczas skanowania strony wyszukuje określone cechy i na ich podstawie określa wynik w procentach. Wysoki wskaźnik Spam Score (powyżej 60%) to pewnego rodzaju ostrzeżenie, a nawet wezwanie do popracowania nad jakością strony. W tym zakresie największe znaczenie mają: wartość merytoryczna treści i jej zgodność z tematyką witryny oraz profil linków przychodzących. Choć trzeba pamiętać, że wysoki wskaźnik spamu nie musi oznaczać, że strona w całości uznawana jest, jako spam. Wskaźnik ten uwzględnia wiele elementów i nawet jeślim dosłownie kilka z nich odstaje od normy, to może to dawać wysoki Spam Score. Jednakże, co trzeba pamiętać, wskaźnik nie pokazuje przyczyn i skutków, te trzeba indywidualnie ustalić i przeanalizować we własnym zakresie.
  4. Ruch organiczny – najcenniejsze linki zwrotne z punktu widzenia SEO to, te pochodzące ze stron, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników. Przy każdej próbie pozyskania odnośnika do pozycjonowanej strony warto sprawdzić, czy może ona się poszczycić dużym ruchem organicznym. Można to zrobić z pomocą jednego z tych narzędzi (SEMrush czy Ahrefs). Nawet jeśli wskazują one tylko szacunkową liczbę kliknięć, a nie dane pochodzące z Google Analytics, to warto zasięgnąć takiej informacji przed próbą zdobycia linka zwrotnego. Rada w tym zakresie jest prosta: staraj się o linki z witryn, które generują duży ruch organiczny.
  5. Anchor text (tzw. kotwica) – to jest klikalny tekst w hiperłączu, znajdujący się pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu . Do momentu aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google pod kryptonimem Penguin z 2012 roku, anchor tekst był jednym z kluczowych czynników rankingowych, i choć obecnie nie utracił wiele ze swej mocy w SEO, to jednak w większym stopniu niż wcześniej, stał się elementem oceny w zakresie sztucznej optymalizacji. Dzisiaj strategia budowania bazy linków tylko w oparciu o słowa kluczowe jest traktowana przez Google, jako chęć manipulowania wynikami wyszukiwania. „Zdrowa” strona powinna mieć linki zwrotne nie tylko z kotwicami zawierającymi konkretne pozycjonowane frazy. 100% sztucznych back linków to nie jest idealna sytuacja w kontekście pozycjonowania i z tym faktem chyba wszyscy się zgadzają. Nieco inaczej wygląda sprawa dopasowania fraz, czy dopasowanie ścisłe jest szkodliwe, czy raczej opierać się na linkach z hasłami dość luźno dopasowanymi do tematyki strony. Administratorzy, którzy mają przykre doświadczenie z Google, a dokładniej rzecz biorąc z karami nałożonymi w przeszłości na stronę, preferują linki naturalne. To jednak zbyt asekuracyjne wyjście. Wydaje się jednak, że najlepsze rozwiązanie, to podejście hybrydowe. Warto się postarać, aby profil linków zwrotnych, zachowując pewną równowagę, zawierał zarówno linki z pozycjonowanymi frazami, jak i linki naturalne.
  6. Odróżnij się od konkurencji! – dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania duże znaczenie mają linki zwrotne, których nie ma konkurencja. Jest tak przynajmniej z kilku powodów: link pochodzący ze specjalistycznego serwisu, z którego nie wychodzą odnośniki do konkurencji, to dowód zaufania konkretnie dla Twojej firmy, a nie całej branży; profil unikalnych linków zwrotnych to przewaga konkurencyjna; linki zwrotne, którymi nie mogą pochwalić się rywale, to prestiż w cyfrowym świecie.  W ogólnym rozrachunku opłaca się mieć linki zwrotne nie tylko te, którymi dysponuje konkurencja, ale także mieć kilka unikalnych.
  7. Kontekst – to, co kilka lat temu było bez znaczenia, czyli kontekst osadzenia linku zwrotnego, dzisiaj stanowi kluczowy element określający jego wartość. Najlepiej, jeśli link będzie zawarty w tekście tematycznie powiązanym z profilem naszej firmy. I tak dla producenta elektromechanicznych urządzeń ogrodowych najcenniejsze będą linki zawarte w eksperckich artykułach dotyczących pielęgnacji terenów zielonych, które wyczerpująco analizują temat (długość ok. 5000 znaków). Ponadto artykuł musi mieć wysoką wartość merytoryczną (być aktualny i interesujący), a jego temat musi być ściśle powiązany z kotwicą linku, czyli anchor tekstem linku.

Podsumowanie

Budowa bazy linków zwrotnych to niezmiennie od lat kluczowy element każdej kampanii SEO. Odnośniki stanowią pewnego rodzaju cyfrowe rekomendacje, a te tym są cenniejsze, im pochodzą z bardziej cenionego i znanego źródła, dlatego warto monitorować linki zwrotne i sprawdzać wartość każdego nowego.